
02 juny Micropobles reclama polítiques públiques per enfortir el teixit comercial al món rural
L’Associació de Micropobles de Catalunya proposa un programa de creació de centres multiserveis als micropobles que no compten amb serveis comercials i demana la delimitació d’àrees de promoció econòmica rural, entre altres. MdC ha intervingut aquest dilluns en la ponència del projecte de Llei de comerç, serveis i fires i del decret d’ordenació d’equipaments comercials al Parlament de Catalunya.
L’Associació de Micropobles de Catalunya (MdC) ha reclamat aquest dilluns al Parlament de Catalunya polítiques públiques que possibilitin la viabilitat dels comerços en l’àmbit rural. Ho ha fet en el marc de la ponència del projecte de Llei de comerç, serveis i fires i del decret d’ordenació d’equipaments comercials. Segons Oriol Serrà, vicepresident de l’Associació de Micropobles de Catalunya i alcalde de Sant Miquel de Campmajor, ha ressaltat que “la fragilitat del comerç de proximitat pren especial rellevància en l’àmbit rural perquè han de fer front també al despoblament i al progressiu envelliment de la població”.
Dades recents del cens d’establiments comercials del Departament d’Empresa i Treball el 37,4% dels micropobles de Catalunya no té cap comerç (179), mentre que el 45,8% (219) tenen entre 1 i 3 comerços. Els territoris més afectats són les comarques interiors (Anoia, Berguedà, la Conca de Barberà, les Garrigues, la Segarra, el Solsonès) i de muntanya, que coincideix amb els municipis amb una densitat de població més baixa.
Per revertir aquesta tendència l’Associació de Micropobles de Catalunya proposa un programa de creació de centres multiserveis als micropobles que permeti la creació pública i privada d’espais on oferir serveis de comerç i restauració. Aquest programa ha d’anar acompanyat de suport econòmic i tècnic per facilitar l’adequació d’espais i el model de gestió. En aquesta línia proposem la creació d’una xarxa catalana d’espais multiserveis rurals que canalitzi aquests recursos. Oriol Serrà, vicepresident de Micropobles i alcalde de Sant Miquel de Campmajor, ha destacat que “aquesta proposta va més enllà d’una activitat econòmica com obrir un bar o una botiga, estem creant un espai de trobada amb valor social que beneficia a la comunitat i contribueix a donar resposta al repte demogràfic i a l’equilibri territorial del país”.
Pel que fa a la llei de comerç, serveis i fires i del decret d’ordenació d’equipaments comercials, Micropobles sol·licita l’equiparació dels criteris de localització i d’ordenació dels petits establiments comercials als de la resta de categories i adequar-los a les morfologies dels municipis de fins 5.000 habitants, especialment en municipis rurals. En la mateixa línia, Micropobles proposa la diferenciació d’àrees de promoció econòmica rural per lluitar contra la desertització comercial en aquest àmbit. Pel que fa a la compra de productes en línia, es proposa que s’asseguri el lliurament també a les àrees rurals a través de punts de recollida propis o aliens
Per Micropobles, cal abordar aquestes i altres qüestions de fons en l’àmbit comercial per facilitar que no s’agreugi la manca de serveis comercials i l’aïllament de la població al món rural català.
